Recensies

recensiesRecensie Verkopen vanuit je hart
februari 2016

Vlak voor de kerst viel een verzoek in mijn mailbox. Of ik het boek van Jochum Jarigsma, of beter gezegd: zijn businessroman wilde recenseren en publiceren op mijn site. Mijn ‘ja’ leidde ertoe dat er enkele dagen later een exemplaar in de brievenbus lag. Het heeft een paar weken geduurd, maar hier is hij dan mijn verslag en kijk op de roman De Nieuwe weg: In 7 stappen naar meer omzet.

Het 150 pagina tellende boek heeft als doel ondernemers die een hekel hebben aan verkopen te laten zien dat hét ook anders kan. Want hoe je het ook wendt of keert zonder verkopen geen inkomsten, en dus ook geen ondernemerschap. Jarigsma benadrukt in zijn intro dat ‘verkopen’ een essentiële en noodzakelijke vaardigheid is. En ook dat ‘het verkopen van je diensten’ nagenoeg hetzelfde is als jezelf verkopen. Iets waar veel ondernemers tegen aan lopen te hikken en over struikelen. Door de 7 stappen tot je te nemen, laat hij zien dat het ook anders kan. Dat verkopen niet eng of vervelend is als je weet waar jouw ideale klant behoefte aan heeft. En vooral: dat deze behoefte de leidraad ‘moet’ zijn tijdens het hele verkoopproces. Het is niet alleen de nieuwe, het is ook de enige weg. Iets dat ik volledig met hem eens ben. Doe je dat niet en stel je jezelf – en jouw portemonnee – centraal, dan werkt het averechts. Je klant wil niet met je in zee en jij zit op zwart zaad.

Businessroman
In plaats van voor een businessboek koos Jarigsma voor een businessroman zodat de 7 lessen zowel toegankelijk als leerzaam zijn. De roman speelt zich af op Schiermonnikoog waar Rutger de hoofdpersoon zijn nieuwe business start. De nogal pedante en door geld gedreven dertiger, waar ik in het begin ook bijna echt een hekel aan kreeg en het boek wilde wegleggen, heeft maar 1 doel en dat is verkopen. Met heel veel ‘eigenwijs zijn’ en tal van tegenslagen komt hij uiteindelijk bij zinnen. Stap voor stap past hij de 7 verkooplessen toe die hij krijgt aangereikt van zijn mentor. Een romanfiguur die al snel in het verhaal zijn intrede doet. Uiteindelijk komt hij tot de conclusie dat het allemaal draait om ‘leven en ondernemen vanuit het hart’, en dat verkopen daar naadloos op kan aansluiten.

Businessboek of roman
In het begin vind ik het verhaal wat abrupt, soms zelfs kort door de bocht. Het komt moeilijk op gang: nog niet goed wetend of het nu een businessboek is of een verhaal. Later krijgt de roman, compleet met liefdesdrama’s, omkopingen en ongelukken de overhand en leest het verhaal makkelijk weg.

De moraal van het verhaal blijft zeker hangen, dus het lezen waard als je eens iets anders wilt dan een regulier boek over verkopen.

Marianne Roelofs – pionier en ontdekker

Voor verkopers die niet van lezen houden
februari 2016

Jochum Jarigsma heeft een interessant en lekker leesbaar boek geschreven over de basisbeginselen van verkopen. De auteur, zelf ervaren salestrainer en succesvol ondernemer, heeft gekozen voor een business roman als vorm om zijn boodschappen te verpakken. Uit eigen ervaring als auteur weet ik hoe gemakkelijk dat lijkt, maar hoe moeilijk dat is.
De meer dan moedige poging is zeker geslaagd, zij het dat het verhaal niet overal en altijd even realistisch en logisch is. De schrijver heeft overduidelijk een meer dan rijke fantasie. Maar omdat de romanvorm het middel is en niet het doel, doet dat niets af aan de waarde van het boek. Zeker voor verkopers die niet van lezen houden.

De inhoud is zeer geschikt voor beginnende verkopers en voor ondernemers, professionals en zzp’ers die verkopen ‘erbij doen’.
Het boek ‘De nieuwe weg’ bevat veel tips, trucs en technieken die voor de meer ervaren verkoper herkenbaar en daarom een hele goede herhaling zullen zijn.

De belangrijkste les uit het boek is misschien nog wel: zorg er als verkoper voor dat je elke dag een beetje beter wordt. Dit boek kan daar zeker aan bijdragen.

Jos Burgers – Auteur en spreker

Recensies TvOO
januari 2016

In deze spannende roman over mogelijkheden die de nieuwe weg naar Schiermonnikoog op gaat leveren, schrijft Jochum Jarigsma het verhaal van Rutger. Deze jongeman ziet mogelijkheden om zijn baan in te wisselen voor een bestaan als ondernemer, en Jarigsma laat hem via allerlei onverwachte situaties het ondernemen en verkopen leren. En daarmee de lezer. De nieuwe weg staat ook voor de mogelijkheden die de lezer krijgt aangereikt om succesvol te zijn met klanten.
Een roman lees je van voor naar achter, vind ik. Ik heb me daarom willen laten verrassen door de auteur en door het verhaal. Natuurlijk wist ik dat het een boek met een dubbele laag was, waarbij Jarigsma via de metafoor van de nieuwe weg zijn echte boodschap over ondernemersvaardigheden vertelt. Tijdens het lezen had ik wel eens de gedachte van: het zou handig zijn om in een voetnoot wat specifiekere informatie te kunnen lezen. Groot was dan ook mijn opluchting toen ik het verhaal uit had: in het nawoord beschrijft Jarigsma de zeven stappen om een deal te sluiten. Ook geeft hij een overzicht van de inzichten en methoden, waar hij Rutger kennis mee heeft laten maken. En daarmee geeft Jarigsma op een geslaagde manier diverse handvatten aan de nieuwsgierige lezer om zich – desgewenst – verder te bekwamen in het boeiende vak van ondernemer, en dan met name de verkoopkundige aspecten ervan.

Willem de Vries, ICT-architect en serieel ondernemer

Managementboek Recensies
september 2015

Wat is er prettiger dan genieten van een nazomer met de geur van helmgras, zout water en zand? Dat stijgt er op uit het boek ‘De nieuwe weg; in 7 stappen naar meer omzet’. En daarmee eindigt de zomer zoals hij begon. Op de Wadden. Gewapend met het boek van Matthijs Deen over de Wadden begon mijn zomer op Vlieland. En 2 maanden later eindigt hij vanachter mijn bureau op m’n werkkamer met de businessroman van Jochum Jarigsma die zich afspeelt op Schiermonnikoog. Mijn zomer is goed.

In de catechismus naar meer omzet stelt Jarigsma, die zich nu eens vermomt als grootmoeder en dan weer in de rol kruipt van Peter, de broer van de vriend van, vragen. Veel vragen. Zijn dankbare cursist Rutger formuleert nadenkend de antwoorden.

Het verhaal speelt zich grotendeels af op Schiermonnikoog en heeft alles wat het echte leven ook heeft. Romantiek, spanning, tegenslag, onverwachte ontwikkelingen en een verrassend einde. De hoofdpersoon Rutger staat voor de uitdaging om als ondernemer bungalows te verkopen aan gefortuneerde vijftigers. Hij wil snel geld verdienen. Dat oma nog zo had benadrukt dat succes in het leven vooral te maken heeft met aandacht geven slaat hij in de wind. Want het gaat om geld, want het gaat om vrouwen. In de loop van het verhaal loopt Rutger tegen zijn onervarenheid en fouten op.

Geduldig haalt leermeester Peter Rutgers fietsje uit het mulle zand en zet hem weer in het goede spoor. En Rutger leert. Hij leert een goed product te formuleren, en markt te vinden, potentiële klanten en hoe met hen in contact te komen, hun behoeftes onderzoeken, een aanbod doen en een goed advies, bezwaren en koopweerstanden oplossen en ten slotte; vragen om de deal. Rutger leert de 7 stappen naar meer omzet.

En op deze weg naar meer omzet ontspint zich een romance en een conflict. En dat verwart de jonge Rutger.
Als ik het goed lees stopt het boek niet bij de 7 stappen. Dat is te simplistisch en te technisch. En eerlijk gezegd vond ik het ook enigszins gekunsteld.

De catharsis zit helemaal aan het einde van het boek. Oma raakt een kern toen ze vroeg: wat is jouw doel eigenlijk? Rutger wordt pas echt succesvol als hij zijn hart laat spreken. En dat blijkt te kloppen. Voor de liefde, voor het eiland en voor het ondernemerschap. In essentie gaat het om de liefde. En dan blijken de 7 stappen heel bruikbaar. Maar wel in die volgorde.

Het boek eindigt met een quote van Peter: ‘In de grond van de zaak kun je niet aan iemand verkopen. Je kunt hooguit iemand begeleiden en adviseren bij zijn of haar proces.’ ‘Da’s een diepe’, zegt Rutger.’

Met een zucht leg ik het boek terzijde. Rutger heeft zichzelf leren kennen. Pas toen hij zijn hang naar gewin losliet vond hij het. En niet alleen in materieel opzicht. Ik blijf achter met een ongemakkelijke paradox; in 7 stappen naar meer omzet. Maar als de omzet het leidende principe is maak je geen omzet. Dan wordt je hooguit ongelukkig.

Ik schenk mezelf een biertje in en denk met genoegen terug aan de zomer op de Wadden.

Wim Oolbekkink